TPMS- Abroncsnyomás ellenőrző rendszer

2014. november 1-től az Európai Unió területén, így Magyarországon is kötelező lett az új személygépjárműveket abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel felszerelni. Ennek a rendszernek a rövid neve, TPMS. (Tire Pressure Monitoring System) A TPMS rendszerrel szerelt autók nagyobb vezetési biztonságot tesznek lehetővé, az abroncsnyomás ellenőrző rendszer folyamatosan monitorozza a kerekekben lévő nyomást, és azonnali visszajelzést küld a vezető felé, amint nyomáscsökkenést érzékel. Ezzel lehetővé téve a sofőr számára, hogy még időben észlelve a problémát, biztonsággal meg lehessen állni, és a TPMS rendszer kezelésére felkészült gumiszervizben orvosolni lehessen a problémát.

Indirekt TPMS

Az első generációs indirekt rendszer nem tartalmaz beépített szenzort a kerekekben, a keréknyomás csökkenésére a kerék átmérőjének változását figyelve, az ABS/EBD rendszeren keresztül figyelmezteti a vezetőt a keréknyomás vesztésére. Az első generációs indirekt TPMS csak figyelmeztetésre alkalmas, nem tudja érzékelni, hogy melyik kerékben csökkent a levegő nyomás és pontos érték jelzésére sem képes, csak a nyomásváltozást képes monitorozni.
A második generációs indirekt TPMS pontos nyomás érzékelésére szintén nem képes, de a ABS/EBD rendszeren keresztül a nem megfelelő kerék pozíciójának megállapítására már alkalmas.
Az indirekt TPMS rendszer felépítése miatt, az autó helyes nyomásértékre való beállítása nehezebb, a betanítási folyamat hosszadalmasabb.

Direkt TPMS

A direkt rendszer, minden esetben tartalmaz nyomás érzékelős szelepet, vagy nyomás érzékelős jeladót, az abroncson belül. Ezek a jeladós szelepek, belső akkumulátorral rendelkeznek, nyomás és akár hőmérséklet szenzorokkal vannak felszerelve. Ezzel lehetővé válik, a kerekek egyenkénti monitorozása, nyomás csökkenés vagy akár nyomás növekedés esetén is. Hőmérséklet szenzorral szerelt érzékelők, az abroncsok hőmérsékletéről is tájékoztatást adnak. A direkt rendszer, a vezetőnek pontos hőmérséklet és nyomás értékeket tud megjeleníteni az autó fedélzeti kijelzőjén. A direkt TPMS rendszer hátránya a jeladós szelepek érzékenysége, ezeknek a kerékbe való beszerelése nagy odafigyelést, és szakértelmet igényel. A jeladós szelepeket átszerelési időszakban, karban kell tartani, az esetlegesen elhasználódott szelep alkatrészeket cserélni kell (tömítő gyűrűk, alátétek). A jeladós szelepek beépített akkumulátora nem tölthető és nem cserélhető. Ezeknek az átlagos élettartalma 4-5 év, vagy 160 ezer kilométer.

Összességében a TPMS rendszer előnyei:

Megnövekedett menetbiztonság: a közúti balestek jelentős hányadában a nem megfelelő keréknyomás következtében bekövetkezett balesetek állnak.

Üzemanyag megtakarítás: a megfelelő keréknyomás optimális tapadást és gördülési ellenállást eredményez, mely csökkenti a gépjármű üzemanyag fogyasztását.

Megnövekedett abroncs élettartam: a helyes nyomásérték optimális kopást, megnövekedett élettartamot eredményez.

Forgalmazott Gumiabroncs és Felni márkáink